maandag 1 augustus 2011

Kisir of Turkse Bulgur Salade

Hier zijn we dan weer ... Ik ben samen met Matthias en Filip 'n weekje gaan vissen, jaja, écht kamperen, in 'n tent, ... zonder al te veel luxe ... dus wat heb ik gedaan, gerust, geslapen, gelezen en gekookt ...
Vandaag dus weer tijd voor hier eens iets anders te koken dan de gewone normale kost ... en dit was écht wel 'n meevallertje, zelfs Matthias heeft er goed van gegeten, voor morgen staat 'n grote kom klaar voor Filip om mee te nemen, en voor mijn collegaatje op het werk staat er 'n klein kommetje klaar om te proeven, want volgens mij gaat Jeannie dit wel lusten! ...
Ik heb het zo gegeten zonder iets bij, Filip en Matthias hebben er chipolata's bij gegeten, maar volgens mij is dit ook 'n perfect bijgerecht voor 'n barbeque of bij 'n lekker stuk gegrild vlees zoals Filip zou zeggen.
Ingrediënten
2 tassen fijne Bulgur (je kan dit perfect vervangen door couscous)
2 tassen gekookt water (ik had er 'n bouillonblokje bij gedaan om wat meer smaak te geven)
2 kleine uien, heel fijn gesnipperd
2 el tomatenpuree
1 el roomboter
3 teentjes look, fijngesnipperd
2 zoete puntpaprika's, heel fijn gesnipperd
5 el platte peterselie, fijngesnipperd
2 el verse munt, heel fijn gesnipperd
4 ajuinepijpjes, heel fijn gesneden (ik had wel redelijke dikke stokjes)
4 el olijfolie
1 kl zwarte peper
1 kl zout
1 halve limoen, uitgeperst
1 el paprikapoeder
Bereidingswijze
De twee tassen gekookte bouillon over de twee tassen bulgur gieten en deze kom afdekken gedurende 'n tiental minuten.
Ondertussen bak je in de boter de ajuin zacht en voeg je de tomatenpuree toe en ook de look, even laten bakken zodat het zurige eruit is.
De bulgur dan losmaken met 'n vork en hieronder het ajuinmengsel doen met 'n vork, goed mengen zodat elk korreltje 'n mooie rode kleur heeft.
Daarna het zout, de peper, het paprikapoeder, het limoensap en de olijfolie toevoegen.
De fijngesneden groenten en kruiden toevoegen en goed mengen.
En smullen maar!

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten