zondag 3 juli 2011

Kroketten 'Mac and Cheese' of Macaroni-kroketten

Vandaag heb ik Macaroni-Kroketten gemaakt.
Het was ‘n meevallerke! Ik had ze wel goed doorgekruid omdat Mac and Cheese nogal eens flauw van smaak kan zijn, en ik heb ‘n beetje aan het recept zitten prutsen …
Maar wel voor herhaling vatbaar, volgens mij ‘n heel goed ‘kids’gerecht.
Ingrediënten
75 gr elleboogjes macaroni
100 gr gekookte hesp in hele fijne stukjes gesneden
50 gr geraspte Mozarella
40 gr boter
60 gr bloem
350 ml melk
1 ei (wit en geel van elkaar gescheiden)
Peper, zout en nootmuskaat
Beetje extra bloem
Panko of paneermeel
Bereidingswijze
De macaroni gaarkoken volgens de verpakking. Ik had er ‘n beetje bouillon in gedaan voor wat extra smaak.
Afgieten en laten afkoelen.
Ondertussen kan je de kaassaus maken.
Laat de boter smelten en voeg de bloem toe tot je ‘n stevige roux hebt.
Even laten inkoken.
De melk toevoegen en goed laten doorkoken.
Het is ‘n heel dikke saus maar dit is nodig voor de kroketten, anders lopen ze te fel uit.
Van het vuur afnemen en het eigeel toevoegen alsook de kaas en heel goed kruiden met peper, zout en nootmuskaat.
De hesp toevoegen en de macaroni. (het is ‘n hele dikke ‘pate’ wat je bekomt).
Overgieten in ‘n ovenschotel en afgedekt ‘n uurtje of twee laten afkoelen in de frigo.
Daarna kan je de kroketjes gaan vormen. Van deze hoeveelheid had ik er acht gemaakt.
Je neemt ‘n deel van de pate en vormt er platte bolletjes van.
Deze haal je door de bloem, daarna het losgeslagen eiwit en daarna door het paneermeel of de Panko.
Nog even afgedekt laten ‘opstijven’ in de frigo.
De frietketel voorverwarmen op 170 graden en de kroketjes goudbruin bakken.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten